Declaració d’accessibilitat de l’app (Android)

El Servei Meteorològic de Catalunya s’ha compromès a fer accessibles les seves aplicacions mòbils de conformitat amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic (en endavant, Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre).

La present declaració d’accessibilitat s’aplica a l’aplicació mòbil meteocat, versió 1.0.0 del sistema operatiu Android.

Situació de compliment

Aquesta aplicació mòbil és parcialment conforme amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre. A continuació s’indiquen els aspectes no conformes.

Contingut no accessible

El contingut que es recull a continuació no és accessible pels següents motius:

Manca de conformitat amb el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre:

  • Hi ha imatges i/o elements no textuals sense contingut alternatiu. (criteri 11.1.1.1 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Hi ha informacions del contingut que, si bé es perceben visualment, no es garanteix que es transmetin als productes de suport com lectors de pantalla. Alguns exemples poden ser: elements agrupats visualment que no estan identificats com a llistes, dades en format taula, títols, identificació de regions del contingut, relacions entre etiquetes i controls, etc. (criteri 11.1.3.1 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • La visualització dels continguts pot no ser adequada quan es modifica l’orientació de la pantalla en un dispositiu mòbil. (criteri 11.1.3.4 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • S’ha fet us del color per transmetre informació sense oferir cap alternativa. (criteri 11.1.4.1 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • El contrast entre elements textuals i no textuals amb el fons pot ser insuficient per alguns usuaris amb discapacitat visual. (criteris 11.1.4.3 i 11.1.4.11 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • El redimensionament del text pot fer que alguns continguts es superposin, es tallin o quedin ocults. (criteri 11.1.4.4 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Hi ha elements que no són activables a través de teclat o altres dispositius emuladors. (criteri 11.2.1.1 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • La navegació amb teclat no segueix un ordre lògic en alguns continguts. (criteri 11.2.4.3 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Hi ha títols o etiquetes que no transmeten de forma adequada el tema o el seu propòsit. (criteri 11.2.4.6 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • El focus de teclat no sempre és visible o no té prou contrast amb el color de fons. (criteri 11.2.4.7 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • No s’ha especificat l’idioma principal del contingut. (criteri 11.3.1.1 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • En alguns formularis manquen etiquetes i instruccions suficients. (criteri 11.3.3.2 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Alguns elements no transmeten el seu nom accessible, la funció que fan o amb quin valor han de ser interpretats pels productes de suport. (criteri 11.4.1.2 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Alguns requisits normatius no es compleixen quan es fan servir serveis d’accessibilitat del sistema operatiu. (criteri 11.5.2.3 de la norma UNE-EN 301549:2022).
  • Els productes de suport no sempre poden determinar els rols, estats, límits, nom i descripció dels elements de la interfície d’usuari. (criteri 11.5.2.5 de la norma UNE-EN 301549:2022)
  • Els productes de suport no sempre poden determinar la relació entre els elements de la interfície d’usuari i les seves etiquetes. (criteri 11.5.2.8 de la norma UNE-EN 301549:2022)
  • Els productes de suport no sempre poden determinar la relació jeràrquica entre elements pares i fills de la interfície. (criteri 11.5.2.9 de la norma UNE-EN 301549:2022)

Càrrega desproporcionada: no aplica.

El contingut no entra dins de l’àmbit de la legislació aplicable: no aplica.

Preparació de la present declaració d’accessibilitat

La present declaració va ser preparada el 06 de maig de 2024.

El mètode utilitzat per preparar la declaració ha estat una auditoria d’accessibilitat externa duta a terme per la consultora en accessibilitat web, TOTHOMweb, empresa auditora acreditada per ENAC (Entidad Nacional de Acreditación) .

Darrera revisió de la declaració: 06 de maig de 2024

Observacions i dades de contacte

Es poden realitzar comunicacions sobre requisits d’accessibilitat (article 10.2.a del Reial Decret 1112/2018), a través de la següent bústia de contacte o al telèfon 935676090.

Per exemple:

  • Informar sobre qualsevol possible incompliment per part d’aquesta aplicació mòbil.
  • Transmetre altres dificultats d’accés al contingut.
  • Formular qualsevol altra consulta o suggeriment de millora relativa a l’accessibilitat de l’aplicació mòbil.

Les comunicacions seran rebudes i traslladades per la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana, del Departament de la Presidència, com a Unitat Responsable d’Accessibilitat Web en l’àmbit autonòmic.

Puja

Sol·licituds d’informació accessible i queixes

Per fer sol·licituds d’informació accessible i queixes (article 12 del Reial Decret 1112/2018) cal accedir al tràmit “Continguts accessibles” i seguir la modalitat “Sol·licitar informació accessible o fer una queixa“.

Qualsevol persona física o jurídica pot formular queixes relatives al compliment dels requisits del Reial Decret 1112/2018 i sol·licitar informació relativa a continguts que estiguin exclosos de l’àmbit d’aplicació d’aquesta normativa.

Les sol·licituds i queixes es registren conforme als requisits establerts per la Llei 39/2015 d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Procediment d’aplicació

El procediment d’aplicació recollit a l’article 13 del Reial Decret 1112/2018 es pot iniciar al tràmit “Continguts accessibles” a través de la modalitat “Reclamar una sol·licitud“.

Si es desestima la teva sol·licitud d’informació accessible, no estàs d’acord amb la decisió adoptada o la resposta no compleix amb els requisits de l’article 12.5 del RD 1112/2018, pots reclamar per:

  • Conèixer i oposar-te als motius de la desestimació.
  • Demanar que es prenguin les mesures oportunes en cas de no estar d’acord amb la decisió adoptada.
  • Exposar les raons per les quals consideres que la resposta no compleix amb els requisits exigits.

També es pot iniciar una reclamació en cas que hagin transcorregut 20 dies hàbils sense haver obtingut cap resposta.

Les reclamacions són rebudes i tractades pel Departament de Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural com a superior jeràrquic de la Unitat Responsable d’Accessibilitat (URA) del Servei Meteorològic de Catalunya

Altres informacions

  • Malgrat funcionar correctament en la majoria de pantalles, s’han identificat alguns errors en usar el lector de pantalla (TalkBack) o altres eines d’ajuda, podent existir dificultats en la navegació i interpretació de canvis en alguns elements de la pantalla.
  • Hi ha un gest -swipe- que per la seva naturalesa no pot realitzar-se quan s’utilitzen eines de suport com a lectors de pantalla o teclats però existeix un mètode alternatiu accessible que executa la mateixa acció que aquest gest.
  • L’accessibilitat es pot veure disminuïda en alguns models de terminal, a causa de les modificacions en el sistema donades per les personalitzacions del fabricador o de l’operador.

El compromís del Servei Meteoorològic de Catalunya per l’accessibilitat

Aquest lloc web aplica els requisits de la Norma UNE-EN 301549:2022 considerant les excepcions del RD 1112/2018.

L’aplicació meteocat s’ha construït amb l’ànim de facilitar l’accés universal a totes les persones que el consulten independentment de les seves capacitats, físiques, sensorials o intel·lectuals, i del context tècnic d’ús amb què ho fan (tipus de dispositiu, velocitat de la connexió, condicions ambientals, etc.).

Per això, treballem amb l’objectiu d’adaptar l’aplicació mòbil a les recomanacions del Consorci World Wide Web W3C per tal d’eliminar les barreres que dificulten l’accés a la informació i la comunicació.

El compromís del Servei Meteoorològic de Catalunya és arribar a complir el nivell de conformitat ‘Doble-A’ (AA), tal com exigeixen a les administracions públiques les legislacions europea i estatal.

La Directiva (UE) 2016/2102 del Parlament Europeu i del Consell de 26 d’octubre de 2016 estableix les normes que s’exigeixen als estats membres per tal que tots els webs i aplicacions mòbils del sector públic, independentment del dispositiu utilitzat per accedir-hi, compleixin els requisits d’accessibilitat que es recullen a la norma EN 301 549 v3.2.1 (de març de 2021), de requisits d’accessibilitat adequats per a la contractació pública de productes i serveis TIC a Europa.

La norma EN 301 549 v3.2.1 es basa principalment en les Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, d’agost de 2018. Concretament cal complir el nivell AA. No obstant això, la norma també té altres requisits addicionals, obligatoris i condicionals.

La directiva és d’obligat compliment però no és directament aplicable, per això en l’àmbit estatal s’ha desenvolupat un real decret que desenvolupa l’abast i els requisits, com a mínim. La transposició estatal és el Reial Decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs webs i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.